تعداد بازدید: 22
زبان : فارسی

بهترین روش های کنترل علائم حیاتی در منزل شامل چه مواردی می شود؟

بهترین روش های کنترل علائم حیاتی در منزل

تاریخ درج خبر : 1403/5/23

کنترل علائم حیاتی بدن در منزل بطور مداوم می تواند به شما کمک کند تا سلامتی ارگان های بدنتان را بررسی کردهو از بروز مشکلات و بیماری های احتمالی جلوگیری کنید در اینجا 4 مورد از مهمترین علائم  حیاتی را که باید بدانید  ذکر خواهیم کرد.

کنترل علائم حیاتی بدن در منزل بطور مداوم می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی ارگان‌های بدنتان را بررسی کنید. همچنین از بروز مشکلات و بیماری‌های احتمالی جلوگیری کنید.

جهت دریافت خدمات پزشکی و پرستاری در منزل شیراز توسط آواگستر بر روی لینک کلیک کنید.

4 مورد از مهم ترین علائم حیاتی که باید بدانید:

در اینجا 4 مورد از مهمترین علائم حیاتی را که باید بدانید ذکر خواهیم کرد.

1- کنترل دمای بدن:

درجه حرارت بدن تحت کنترل هیپوتالاموس مغز است که توسط گیرنده‌های خود درجه حرارت خون را هنگام عبور از مغز تحت کنترل دارد. در واقع به این وسیله درجه حرارت مرکزی بدن را کنترل می‌کند و گیرنده‌های پوست نیز تنظیم درجه حرارت پوست را به عهده دارند. اگر درجه حرارت بدن تنظیم باشد دمای بدن انسان روی 37 درجه سانتیگراد خواهد بود. دمای خیلی بالا یا خیلی پایین روی عملکرد حیاتی بدن مانند: قلب، سیستم گردش خون، مغز، ریه‌ها، کلیه‌ها و کبد بشدت تاثیر گذار خواهد بود. این تغییر دما ممکن است به علت سن، شرایط محیطی، بیماری و مصرف دارو باشد. دمای بدن را می‌توان بوسیله دماسنج‌های پزشکی طبی و جیوه‌ای براحتی اندازه گیری کرد. هنگام تب می‌توانید از محلول آب و الکل و نمک بصورت پاشویه کردن برای پایین آوردن دمای بدن فرد استفاده کنید.

2- کنترل فشار خون:

کنترل فشار خون در بهبود سلامت شما بسیار موثر است. این کار را می‌توانید از راه‌های مختلف انجام دهید به عنوان مثال با داشتن رژیم غذایی مناسب (کاهش مصرف نمک و پرهیز از غذاهای چرب و فرآوری شده ومصرف میوه و سبزیجات و..)، ورزش منظم (یوگا،پیاده روی، شنا کردن ،دویدن و..)، کنترل وزن، نداشتن استرس (از طریق تنفس‌های عمیق،مدیتیشن و یوگا)، ترک دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی، مصرف به موقع داروهای کنترل، فشار خون را کنترل نمایید.

3- کنترل ضربان قلب:

کنترل ضربان قلب نقش بسزایی در بهبود سلامتی کل بدن دارد. خوب است چند نکته کلیدی در مورد اهمیت کنترل ضربان قلب را بدانید.

  • اول: بهبود عملکرد قلب بوسیله ورزش‌های منظم سبب خون رسانی و اکسیژن رسانی بهتر به اندام‌ها می‌شود. کلسترول بد خون را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.
  • دوم: کنترل ضربان قلب باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.
  • سوم: کنترل ضربان قلب بوسیله کاهش استرس از طریق راه‌های ذکر شده در بالا برای بهبود عملکرد قلب بسیار مفید است.

4- کنترل فشار خون:

نقش فشار خون در سلامت ارگان‌های بدن از کسی پوشیده نیست. فشار خون بالا سبب مشکلات قلبی، سکته مغزی و آسیب جدی به کلیه می‌شود. معمولا فشار خون بالا را می‌توان با مصرف دارو، تغذیه سالم، ورزش و کنترل استرس کاهش داد. اما اگر دچار فشار خون شدید می‌توانید از درمان‌های خانگی گفته شده در زیر برای کنترل فشار خون خود استفاده کنید.

جهت دریافت خدمات گرفتن خون در منزل شیراز توسط تیم حرفه ای و با تجربه آواگستر می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

سعی کنید در کنار کاهش مصرف نمک، مصرف خوراک‌هایی مانند: گوجه، سیب زمینی، اسفناج و سبزیجات را افزایش دهید. مصرف حبوبات و لبنیات مقل ماست و شیر و ماهی تن و سالامون سبب افزایش پتاسیم و کاهش سدیم خون شده و به تعادل فشار خون کمک بسزایی می‌کند.

5- کنترل سطح قند خون:

واژه قند خون به میزان گلوکز موجود در خون هر فرد اطلاق می‌شود. گلوکز برای تامین انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن ضروری است و از غذاهایی که می‌خوریم تامین می‌شود. اما میزان زیاد آن در خون سبب عوارضی چون: تکرر ادرار، تشنگی مداوم، خشکی دهان، مشکلات پوستی، مشکلات بینایی مشکلات گوارشی، خستگی، ضربان نامنظم قلب، لرزش، تعریق زیاد، گرسنگی و ضعف، سرگیجه و در نتیجه ابتلا به بیماری دیابت می‌شود. قند خون را می‌توان با تهیه دستگاه‌های اندازه گیری قند خون از داروخانه و مراکز لوارم پزشکی براحتی چک کرد.

چه علائم حادی را باید جدی گرفت؟

هیچوقت نشانه‌های ساده در تغییر سلامتی بدنتان را نادیده نگیرید، زیرا می‌توانند نشان دهنده علائم خطرناکی در بدن باشند. علائمی مانند:

  • احساس درد در قفسه: سینه که ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد.
  • تنگی نفس: که می‌تواند نشان دهنده حملات قلبی و مشکلات ریوی مانند آسم باشد.
  • سر دردهای شدید: ممکن است از نشانه‌های میگرن یا مننژیت و التهابات مغزی باشد.
  • خونریزی غیر عادی بدن: که ناشی از اختلالات دستگاه گوارشی، دستگاه ادراری، دستگاه تنفسی و سایر بخش‌های دیگر بدن باشد.
  • تورم بی دلیل پاها: که ناشی از مشکلات جدی در سیستم عروقی یا قلبی است و معمولا به دلیل انباشته شدن سیالات در بافت‌های پا به وجود می‌آید و نشانه اختلال در عروق لنفاوی، بیماری‌های قلبی عروقی مانند: نارسایی‌های قلب، بیماری‌های کلیوی وعفونت‌هاست.
  • دل دردهای ناگهانی: معمولا ناشی از مشکلاتی مانند آسیب‌های دستگاه گوارش مثل: زخم معده، التهابات کیسه صفرا، آپاندیسیت، سنگ کلیه، عفونت‌های شدید در دستگاه ادراری می‌باشد.
  • سرگیجه‌های شدید: احتمالا نشانه مشکلاتی در سیستم عصبی است که در اثر عواملی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، آپاندیست، کیسه صفرا، اختلالات گوش داخلی، عفونت و برخی از اختلالات مغزی باشد. همچنین سرگیجه شدید ممکن است نشانه‌ مشکلات قلبی عروقی مانند آریتمی‌های خطرناک یا حتی سکته قلبی باشد.
  • خستگی دائم و مزمن: خستگی مداوم اغلب ناشی از کم خونی و کمبود ویتامین بدن است. در حادترین شرایط ممکن است نشانه بیماری خود ایمنی، افسردگی، اضطراب، اختلال در خواب و تیروئید باشد.

مهم ترین علائم نارسایی تنفس کدامند؟

نارسایی تنفسی حالتی است که در اثر عدم دریافت اکسیژن کافی در بدن ایجاد می‌شود. چون بافت‌ها و اندام‌های بدن نمی‌توانند اکسیژن کافی را دریافت نمایند، عملکرد آنها مختل شده و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. از مهمترین علائم نارسایی تنفسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی نفس: احساس نیاز به نفس‌های عمیق و یا ناتوانی در تنفس است.
  • نفس‌های سریع و مداوم: که در اثر کمبود اکسیژن رسانی به خون اتفاق می‌افتد.
  • سیانوز: که باعث آبی شدن رنگ پوست خصوصا در اطراف دهان،ناخن‌ها و چشم‌ها می‌شود.
  • سرفه یا خس خس کردن سینه
  • سرگیجه: که بدلیل کمبود اکسیژن خون رخ می‌دهد.
  • بالا رفتن ضربان قلب: که بدیلیل تلاش برای جبران کمبود اکسیژن اتفاق می‌افتد.
  • خواب آلودگی و از دست دادن هوشیاری
از   0   رای
0

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.