تعداد بازدید: 53
زبان : فارسی

باورهای غلط درباره زردی نوزادان که هر مادری باید بداند. به همراه روش های تشخیص و درمان زردی نوزاد

باورهای غلط درباره زردی نوزادان که هر مادری باید بداند

تاریخ درج خبر : 1403/5/17

زرد شدن نوزادان 24 ساعت بعد از تولد معمولا بیماری محسوب نمی شود. تنها در صورتیکه پس از گذشت 72 ساعت میزان زردی از حد طبیعی بیشتر شود باید زردی نوزاد را جدی گرفت. در صورتی که علائمی مانند: کمرنگ شدن مدفوع، زرد شدن پوست، زرد شدن سفیده چشم اتفاق بیفتد به معنی این است که سطح بیلی روبین که ماده ای صفراوی است و از تجزیه گلبول‌های قرمز خون بوجود می آید، بالا رفته وسبب زردی نوزاد شده است.

زرد شدن نوزادان 24 ساعت بعد از تولد معمولا بیماری محسوب نمی شود. تنها در صورتیکه پس از گذشت 72 ساعت میزان زردی از حد طبیعی بیشتر شود باید زردی نوزاد را جدی گرفت. در صورتی که علائمی مانند: کمرنگ شدن مدفوع، زرد شدن پوست، زرد شدن سفیده چشم اتفاق بیفتد به معنی این است که سطح بیلی روبین که ماده ای صفراوی است و از تجزیه گلبول‌های قرمز خون بوجود می آید، بالا رفته وسبب زردی نوزاد شده است.

چه زمانی نیاز به درمان زردی نوزاد داریم؟

در این هنگام کبد چون به حد کافی رشد نکرده نمی‌تواند بیلی روبین را درست پردازش کند و باعث می شود سطح بیلی روبین زیر پوست بالا برود ودر چشم‌های نوزاد تجمع کند. اگر این فرآیند ادامه دار شود ممکن است سبب آسیب‌های جدی به مغز نوزاد شود. در این هنگام ممکن است برخی افراد سراغ درمان‌های سنتی یا خانگی بروند که برخی ازاین باورهای غلط در مورد درمان زردی را در ادامه توضیح خواهیم داد.


 

در صورتی که نیاز به چک کردن زردی بدون خون گیری دارید لطفا بر روی لینک کلیک کنید. آواگستر آماده خدمت رسانی به شماست.


 

برخی از درمان‌های اشتباه زردی رایج بین مردم عبارتند از:

از دوره های گذشته و زمان مادرانمان نکاتی از بچه داری نسل به نسل چرخیده و به ما رسیده است. اما این وظیفه ماست که تحقیق کنیم آیا همه روش ها درست است یا ممکن است با یک کار اشتباه با زندگی و جان کودکانمان بازی کنیم. در اداکه برخی از روش ها نادرست برای برطرف کردن زردی نوزاد را مورد بررسی قرار می دهیم:

1- به نوزاد زرد شده نباید شیر مادر داده شود!

یکی از باورهای بسیار اشتباه این است که نوزادی که زرد شده باید از شیر خشک استفاده کند. بسیاری از افراد معتقدند که شیر آغوز زردرنگ سبب ایجاد و تشدی یرقان می شود. این باوری بسیار غلط است و سبب محروم شدن نوزاد از مواد مغذی می شود که به سلامت و رشد کودک کمک می کند.

2- قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی

از دیگر باورهای نادرست عموم این است که وقتی نوزاد زرد شد او را زیر نور مهتابی قرار می‌دهند که کاری کاملا غلط است. برای کاهش زردی نوزاد باید حتما از دستگاه و نور فتوتراپی استفاده کرد. چرا که طول موج نور باید بین 420 تا 470 و آبی متمایل به بنفش باشد. این با نور مهتابی منازل متفاوت است. همچنین فاصله نور تا بدن نوزاد باید حدود 20 سانتی متر باشد و متاسفانه در منازل نوزاد لخت را زیر نور مهتابی آویز در سقف یا به دیوار زده شده می گذارند که ممکن است نوزاد از این بابت آسیب جدی ببیند.

3- دادن شیر خشک و ترنجبین به نوزاد برای کاهش زردی

همانطور که گفته شد زردی نوزاد بدلیل افزایش بیلی روبین و عدم توان دفع آن توسط کبد رخ می دهد. تجمع این مواد در روده سبب اسهال نوزاد و از دست رفتن آب بدن می شود. حال مصرف شیرخشک و ترنجبین باعث می شود بدن آب بیشتری از دست دهد که برای سلامت نوزاد بسیار خطرناک است.

4- حجامت نوزاد برای کاهش زردی

حجامت کردن پشت گوش برای درمان زردی نوزاد معادل کلمه کودک آزاری است! انجام این خود درمانی سبب تاخیر روند درمان و آسیب به سلامت نوزاد می‌شود. به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی شود.

5- نوع تغذیه مادر در روزهای آخر بارداری از علت‌های زردی نوزاد

بر خلاف باورهای غلط عامیانه خوردن بعضی از غذاها مثل زعفران و خوردن غذاهایی با طبع سرد یا گرم هیچ تاثیری بر میزان زردی نوزاد بعد از تولد نخواهد داشت.

6- خوردن ماهی

مصرف ماهی در زمان بارداری برای مادرو نوزاد بسیار خطرناک است. اما برخی افراد اعتقاد دارند که خوردن ماهی سبب جلوگیری از زردی نوزادان پس از تولد می شود. اما می‌دانیم ماهی بدلیل داشتن جیوه برای سلامتی مادر و نوزاد خطرناک است.

7- دادن آب انار به نوزاد برای زردی مفید است

برخی معتقدند چون انار دارای طبعی سرد است برای زردی نوزاد مفید است. اما می‌دانید که انار خاصیت اسیدی دارد و اگر به نوزاد داده شود به معده و روده نوزاد آسیب می زند.


 

در صورتی نیاز به دریافت خدمات ویزیت پزشک متخصص و عمومی در منزل از مرکز درمانی آواگستر کمک بگیرید.


 

تشخیص و درمان زردی نوزاد

زردی در نوزادان معمولا چند روز بعد از تولد ظاهر می شود. نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند احتمال زردی بیشتری دارند. از علائم زردی در نوزاد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. زرد شدن سفیده چشم‌ها
  2. زردی درون دهان
  3. زرد شدن کف پاها و کف دستان
  4. زرد شدن پوست سر و صورت بطوریکه اگر با انگشت فشار مختصری روی پوست وارد کنیدزردی بیشتر خودش را نشان می دهد.
  5. خواب الود بودن و بی حال بودن نوزاد
  6. بی اشتهایی
  7. تیره شدن رنگ ادار و کمرنگ بودن مدفوع

راه درمان زردی در نوزادان

ابتدا می بایست حتما به پزشک مراجعه کرد و درصد زردی را مشخص نمود اگر این درصد کمتر از 12 باتشد می توان در منزل با تهیه دستگاه فتوتراپی نوزاد را درمان کرد اما اگر میزان زردی نوزاد بالا باشد باد در بیمازستان بستری شود و تحت درمان قرار بگیرد.

بهترین تغذیه برای کاهش زردی چیست؟

بهترین خوراک برای کاه زردی شیر مادر است اما باید در نظر داشت از انجا که مواد غذایی از طریق شیر مادر روی بدن نوزاد تاثیر گذار است مادر نباید یکسری از مواد غذاییرا مصرف کند این غذاها عبارتند از:

  • اجتناب از مصرف مکمل های ویتامینی
  • خودداری از مصرف ماهی خصوصا کوسه، ماهی تن، شاه ماهی بدلیل جیوه بالا
  • زیاده روی در مصرف قهوه و کافئین
  • اجتناب از مصرف الکل
  • کاهش مصرف غذاهای شور
از   0   رای
0

   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.