آیا دستگاه های دیالیز ایرانی بی کیفیت هستند؟
    
تعداد بازدید: 2186
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/10/28
منبع : خبرگزاری تسنیم

مدیر کل طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت با بیان این که هیات امنا بزرگ ترین خریدار عمده تجهیزات پزشکی داخلی است، گفت: مادر حوزه کیفیت هیچگونه اغماضی نداریم و اعلام کرده ایم که هیج نقص کیفی را نمی پذیریم.

دکتر هومن نریمانی در گفت و گو با ایسنا درباره اقدامات هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیمران وزارت بهداشت در حوزه تامین دستگاه دیالیز گفت: در حوزه تامین دستگاه های سرمایه ای بر اساس نیازسنجی که از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت به صورت تخصصی انجام می گیرد، اقدام می کنیم. بر همین اساس دستگاه دیالیز هم از سوی هیات امنا تامین می شود. باید توجه کرد که سال ها تامین دستگاه دیالیز از محل واردات بود اما خوشبختانه اخیرا در این حوزه تولید کنندگان داخلی هم اقدام کرده اند که طی زمان با بالا بردن کیفیت، امکان رقابت با کالای خارجی را پیدا کرده اند.

دستگاه دیالیز را وارد نمیکنیم بلکه تولید می کنیم

وی افزود: در زمینه تولید داخلی دستگاه های دیالیز یک شرکت چندین سال فعالیت می کرد اما فعالیت می کرد اما بازار خوبی نداشت، اما در سال گذشته و با ارتقای کیفیت دستگاه های این شرکت، هیات امنا به صورت تجمعی 540 دستگاه دیالیز از آن خریداری کرد که شرکت تولید کننده هم ظرف یک سال به تعهداتش عمل کرد و ما بلافاصله قرارداد دوم را هم با این شرکت منعقد کردیم و 540 دستگاه دیالیز دیگر هم برای سال 1399 از این شرکت خریداری کردیم. در عین حال تعهد کرده ایم که هر شرکت تولید داخلی دیگری که در این عرصه وارد شود و مجوزهای و استانداردهای ازم را داشته باشد، از آن هم خرید را انجام می دهیم.: در زمینه دستگاه های دیالیز کمبودهایی در کشور وجود دارد. در زمانی که تولید داخلی هنوز به جایگاه تامین کلیه نیازهایمان در این حوزه نرسیده بود، یک سری خریدهای خارجی انجام شد که این خریدها برای 15 تا 16 ماه قبل بود اما دستگاه هایی که در آن زمان خریداری شده اکنون به کشور رسیده است. از زمانی که تولید کننده داخلی مجوزهای لازم را اخذ کرده است و به مرحله تولید انبوه رسی، از آن ها دستگاه های دیالیز مورد نیازمان را خریداری می کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت دستگاه های دیالیز تولید داخلی حدود 80 تا 90 میلیون تومان است، گفت: بنابراین خرید داخلی صرفه جویی ارزی خوبی برای ما دارد.

دستگاه دیالیز ایرانی با کیفیت است؟

نریمانی درباره انتقاداتی که به کیفیت دستگاه های دیالیز داخلی وارد شده بود، گفت: ما با شرکت تولید کننده صحبت کردیم و از شرکت تعهد گرفته ایم که باید کیفیت مناسبی را ارائه کند. در عین حال از مراکز هم درخواست کردیم که هرگونه مشکلی که با دستگاه دارند، اعلام کنند تا ما عینا آن را به شرکت اعلام کنیم.

شرکت هم تعهد داده که اگر مشکلی در دستگاه وجود داشته باشد بلافاصله رفع نقص کند و اگر این نقص تکرار شد، بررسی ساختاری انجام دهد. طبق بررسی های ما شواهدی مبنی بر وجود مشکل ساختاری در این دستگاه اعلام و اثبات نشده است البته شاید به صور موردی و بر اساس شرایط محیطی، دستگاهی دچار مشکل شود اما اینطور نیست که یک مشکل کلی را در دستگاه های دیالیز تولید داخلی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شرکت داخلی تولید کننده دستگاه های دیالیز برای دریافت استاندادهای بین المللی هم اقدام کرده اند، گفت: یکی از شروط ما برای ادامه همکاری دریافت استانداردهای بین المللی است و دوستان پیشرفت های وبی در این زمینه داشته اند. هرچند که تحریم این شرکت ها را در اخ استانداردهای بین المللی دچار وقفه کرد اما پیگیر هستند که با اخذ این اسانداردها شرایط صادرات دستگاه ها را هم فراهم کنند.

 

از   2   رای
2.5

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.